Yacht chartering, πώς άρχισε και πώς αναπτύχθηκε;

Το να απολαμβάνεις ένα ρομαντικό ηλιοβασίλεμα από το κατάστρωμα ενός ιστιοφόρου που σου ανήκει για μία εβδομάδα ίσως να είναι κάτι το συνηθισμένο σήμερα, όμως η βιομηχανία chartering δεν ήταν πάντοτε κάτι το συνηθισμένο. Με ηλικία μόλις πάνω από 50 χρόνια, ο τομέας του chartering ξεκίνησε από μια απρόσμενη πηγή, και έκτοτε έχει παρουσιάσει σημαντική εξέλιξη. 

Πώς άρχισε και πώς αναπτύχθηκε?

Πατέρας της σύγχρονης αγοράς charter θεωρείται ο Jack Von Ost, ένας οδοντίατρος από το New Jersey. Ο Jack ίδρυσε την Caribbean Sailing Yachts (CSY) το 1967 στην Tortola σκοπεύοντας να δημιουργήσει έναν στόλο παρόμοιων σκαφών, με επαγγελματική συντήρηση και με κοινές προδιαγραφές εξοπλισμού. 

Ξεκίνησε με έναν στόλο 16 Capri 30 και τελικά ανέπτυξε δύο σχέδια, ανάμεσά τους το Carib 41 και το CSY 44. Ο Van Ost ήταν επίσης πρωτοπόρος στη δημιουργία εννοιών που είναι πασίγνωστες σήμερα, όπως το charter lease back, το onsite provisioning, οι πολλαπλές βάσεις, τα πρότυπα εγχειρίδια για την αγορά και την ενοικίαση σκαφών και φυσικά οι προτεινόμενες ταξιδιωτικές διαδρομές για κάθε περιοχή. 

Δυστυχώς η επιχείρηση απέτυχε, εν μέρει λόγω της ίδιας της επιτυχίας της. Αρχικά η CSY αγόραζε σκάφη από εταιρείες όπως η Irwin. Όταν όμως το 1977 πρωτοεμφανίστηκε το CSY 44 που είχε σχεδιαστεί από τον Peter Schmitt, ο Van Ost αποφάσισε να εμπλακεί και ο ίδιος με τη ναυπήγηση των σκαφών που προορίζονταν για chartering. 

Η σχεδίαση αποδείχτηκε επιτυχής: σε μόλις λίγα χρόνια, από το 1977 έως το 1981, χτίστηκαν 400 σκάφη υψηλής ποιότητας που όμως προορίζονταν για χρήση από τους λιγότερο έμπειρους χειριστές και πληρώματα του bareboat. Το υψηλό κόστος κατασκευής δεν άργησε να αποδειχθεί ασύμφορο και σύντομα η κατασκευή άρχισε να απορροφά χρήματα από την επιχείρηση chartering – τόσα πολλά ώστε η τελευταία έκλεισε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, παραδίδοντας τις εναπομείναντες κρατήσεις της στην Moorings. 

Η Moorings είχε την δική της ιστορία, με τους ιδρυτές της Charlie και Ginny Cary να την εγκαινιάζουν με έξι Pearson 35. Η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία της επίσης στην Tortola το 1969, αλλά με τον καιρό  επεκτάθηκε σε όλη την Καραϊβική και στον Νότιο Ειρηνικό (Τόνγκα και Ταϊτή). Το 1989 επεκτάθηκε κι άλλο, αυτή τη φορά στην Μεσόγειο με μια βάση στην Ελλάδα. Οκτώ χρόνια αργότερα εισήγαγε στον αυξανόμενο στόλο της σκάφη τύπου catamaran, ξεκινώντας έτσι μια τάση που πλέον φαίνεται να κυριαρχεί ολοένα και περισσότερο. 

Στη χώρα μας σύντομα εισήλθαν κι άλλες εταιρείες, μεταξύ αυτών και η Sunsail, η οποία ξεκίνησε στον Σαρωνικό το 1974 στο νησί της Αίγινας με εφτά Snapdragons των 25 ποδών. 

O τομέας του charter γνώρισε πολλές ‘εσωτερικές μετακινήσεις’ κατά την ανάπτυξή του. Πολλοί από τους διευθυντές μετακινούνταν από εταιρεία σε εταιρεία ή ιδρύανε δικές τους. Αυτό συνέβη και με τον Loic Bonnet ο οποίος ξεκίνησε με τη Stardust, έκανε όνομα στη Moorings και τελικά το 2000 ίδρυσε την Dream Yachts Charter. Με μία βάση στις Σεϋχέλλες και μόλις έξι σκάφη, ο Bonnet υιοθέτησε μία επιθετική στρατηγική ανάπτυξης με αποτέλεσμα η εταιρεία τώρα πια να μετρά πάνω από 1.000 σκάφη σε 60 περιοχές ανά τον κόσμο.

Με πληροφορίες από το sailmagazine.com


Δημοσιεύτηκε

σε

,

από

Ετικέτες:

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *