Όταν πριν μερικά χρόνια έγινε η άρση του καμποτάζ, πολλοί ήταν αυτοί που περίμεναν να υπάρξει άνθιση της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Κι όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Μπορεί τα κρουαζιερόπλοια ξένης σημαίας να μπορούν πλέον να ασκούν δραστηριότητα homeporting στα ελληνικά λιμάνια, να τα χρησιμοποιούν δηλαδή ως σημεία εκκίνησης και τερματισμού μίας κρουαζιέρας, ωστόσο δέκα χρόνια μετά τα στοιχεία δείχνουν ότι η κίνηση αυτή μάλλον δεν ήταν επαρκής.
Κι αυτό γιατί δεν αρκεί πάντα να αλλάξει ένας και μόνο παράγοντας για να αλλάξει το τοπίο. Ποιό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αυτή την προσπάθεια ανάπτυξης της κρουαζιέρας; Οι υποδομές.
Αντίστοιχα παράπονα για τις ανύπαρκτες υποδομές ακούγονται συχνά και από τους εκπροσώπους του yachting, μίας εξίσου σημαντική πηγής εσόδων για τη χώρα μας όσον αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό.
Έλλειμα σε λιμάνια, αλλά και σημαντικές ελλείψεις σε βασικές παροχές είναι μερικά από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην καθημερινότητα των επαγγελματιών του yachting. Και ποιό άλλο τρανταχτό παράδειγμα από την μαρίνα Αλίμου, την μαρίνα που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα κατά κόρον από τους επαγγελματίες και μάλιστα καθ’ υπέρβαση των δυναντοτήτων της;
Στα καλά νέα είναι ότι πλέον γίνονται σημαντικές προσπάθειες αυτή η εικόνα να αλλάξει. Οι ιδιωτικοποιήσεις των τουριστικών μαρινών έρχονται να διορθώσουν πολλές στρεβλώσεις που έχει δημιουργήσει το δημόσιο στον τομέα αυτό. Κάποιες εξ αυτών αφορούν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τόσο προς τους επαγγελματίες όσο και προς τους επισκέπτες της χώρας μας. Άλλες στρεβλώσεις αφορούν τους κανόνες της άνισης αγοράς που έχει δημιουργήσει το κράτος παρέχοντας προνόμια σε κάποιους και κάποιους άλλους όχι.
Στα άσχημα νέα είναι ότι – παρά το γεγονός ότι η οικονομική κρίση που πέρασε η χώρα μας και έδωσε σε όλους την ευκαιρία να αντιληφθούν τους όρους λειτουργίας της οικονομίας και της αγοράς – κάποιοι επιμένουν στην οπισθοδρομηση. Τάσσονται εναντίον οποιασδήποτε αλλαγής, πιθανόν γιατί αδυνατούν να δουν ότι τα οφέλη θα είναι πολλαπλάσια στο μέλλον. Δυστυχώς, ακόμα και σε έναν τόσο εξωστρεφή κλάδο όπως είναι το yachting, η επιχειρηματικότητα παραμένει κοντόφθαλμη σε σημαντικό βαθμό.
Από την άλλη υπάρχουν αρκετοί που βλέπουν μπροστά και που ακόμα και αυτή τη δύσκολη εποχή της πανδημίας που φέρνει σημαντικές αλλαγές σε όλους τους τομείς της ζωής μας, καταφέρνουν να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να προσαρμοστούν στην επόμενη ημέρα. Ανακαλύπτουν τις ευκαιρίες σε νέα προϊόντα, ή καλύτερα καινούργιες παρεχόμενες υπηρεσίες, αλλά και νέους προορισμούς και νέες αγορές.
Άνθρωποι δημιουργικοί και αποφασιστικοί, χαράσσουν την επόμενη ημέρα αναλαμβάνοντας πλήρως το ρίσκο της δικής τους επένδυσης.