Σαλπάρει το ρομποτικό σκάφος που θα διασχίσει τον Ατλαντικό

Το μη επανδρωμένο σκάφος που λειτουργεί με ηλιακή και αιολική ενέργεια θέλει να επαναλάβει το ίδιο ακριβώς δρομολόγιο που έκανε το θρυλικό πλοίο Mayflower μεταφέροντας αποίκους από την Βρετανία στην Αμερική πριν από τέσσερις αιώνες

Το Πλίμουθ είναι μια από τις παλαιότερες βρετανικές πόλεις, γνωστή για το στρατηγικής σημασίας λιμάνι της και την μεγάλη ναυτική της παράδοση. Σε βιομηχανικό πάρκο στα περίχωρα του Πλίμουθ ολοκληρώνεται η προετοιμασία ενός ιστορικού εγχειρήματος. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμα της η εφημερίδα Telegraph στις 16 Σεπτεμβρίου ένα ρομποτικό σκάφος που λειτουργεί με ηλιακή και αιολική ενέργεια θα ξεκινήσει από το λιμάνι του Πλίμουθ με στόχο να διασχίσει τον Ατλαντικό. Αν τα καταφέρει θα γίνει το πρώτο μη επανδρωμένο θαλάσσιο σκάφος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που πραγματοποιεί ένα τέτοιο ταξίδι.

Το σκάφος ονομάστηκε Mayflower Autonomous Ship προς τιμήν του θρυλικού πλοίου Mayflower που τον Σεπτέμβριο του 1620 σάλπαρε από το Πλίμουθ για τον Νέο Κόσμο με 102 επιβάτες και περίπου 30 μέλη πληρώματος. Το περιπετειώδες και γεμάτο δυσκολίες ταξίδι διήρκεσε δέκα εβδομάδες με το πλοίο να καταλήγει τελικά στην χερσόνησο Κέιπ Κοντ στην πολιτεία της Μασαχουσέτης.

Οι επιβάτες του Mayflower ήταν κυρίως Πουριτανοί και έμειναν στην ιστορία ως «προσκυνητές». Δημιούργησαν μια αποικία και αποφάσισαν να γιορτάσουν την συγκομιδή της πρώτης σοδειάς που είχαν καλλιεργήσει μαζί με τους αυτόχθονες της περιοχής με το γεγονός αυτό να θεωρείται ως η εκκίνηση της Μέρας των Ευχαριστιών που εξελίχθηκε στην μεγαλύτερη οικογενειακή γιορτή στις ΗΠΑ.

Το ρομποτικό σκάφος κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία του Γκντανσκ στην Πολωνία και μεταφέρθηκε στο βιομηχανικό πάρκο στο Πλίμουθ για το δεύτερο μέρος των εργασιών και της προετοιμασίας τους ταξιδιού. Ενσωματώνει συστήματα δορυφορικού εντοπισμού θέσης (GPS), την τεχνολογία LIDAR που χρησιμοποιούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα, ραντάρ, κάμερες και άλλο απαραίτητο για την περίσταση εξοπλισμό.

Η τεχνητή νοημοσύνη του σκάφους θα του επιτρέπει να παίρνει μόνο του αποφάσεις όπου χρειάζεται. Στην κατασκευή του συμμετείχαν ο οργανισμός θαλάσσιων ερευνών Promare, ερευνητικές ομάδες των πανεπιστημίων του Πλίμουθ και του Μπέρμιγχαμ, η εταιρεία κατασκευής υποβρυχίων M Subs που εδρεύει στο Πλίμουθ, η IBM και άλλες εταιρείες.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους του εγχειρήματος, αν ο καιρός είναι σύμμαχος, το σκάφος θα ολοκληρώσει το ταξίδι από το Πλίμουθ στο Κέιπ Κοντ σε δύο εβδομάδες. Αν το Mayflower Autonomous Ship συναντήσει κακοκαιρία θα χρειαστεί περίπου έξι εβδομάδες για να φτάσει στον προορισμό του.

Μία νέα αγορά

Μπορεί η προσοχή όσον αφορά την τεχνολογία αυτόνομης κίνηση να έχει πέσει κυρίως στα ιπτάμενα οχήματα και σε δεύτερο πλάνο στα αυτοκίνητα αλλά είναι πολλοί εκείνοι που διαβλέπουν επανάσταση στον τομέα αυτό και στην θάλασσα. Κολοσσοί όπως η Rolls-Royce επενδύουν στην ανάπτυξη τεχνολογίας αυτόνομων πλοίων και μια πρόσφατη πρόβλεψη της  Allied Market Research αναφέρει ότι η βιομηχανία αυτόνομων θαλάσσιων σκαφών μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα έχει αξία 135 δισ. δολαρίων.

Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι η δημιουργία αυτόνομων θαλάσσιων σκαφών είναι ευκολότερη και θα έχει τελικά χαμηλότερο κόστος από εκείνη των ιπτάμενων οχημάτων και των αυτοκινήτων. Αυτό γιατί η κίνηση πάνω στο νερό είναι πιο απλή και ασφαλής από ό,τι στον αέρα ή στον δρόμο.

Η Alianz από την πλευρά της αναφέρει ότι μεγάλο μέρος των αποζημιώσεων που καταβάλλουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για ναυτικά ατυχήματα αφορούν περιπτώσεις που το ατύχημα οφειλόταν σε ανθρώπινα λάθη (κακή εκτίμηση, κούραση κ.α), λάθη που δεν θα κάνει ένα ρομποτικό σύστημα.

Το αυτόνομο τριμαράν θα προσπαθήσει να κάνει το ίδιο ακριβώς δρομολόγιο που έκανε το πλοίο Mayflower από την Βρετανία στην Αμερική πριν από ακριβώς 400 έτη. Credit: IBM

Τα πλοία κινούνται με πολύ μικρότερες ταχύτητες από τα ιπτάμενα οχήματα και τα αυτοκίνητα σε ένα περιβάλλον που δεν υπάρχουν οι κίνδυνοι και τα εμπόδια που υπάρχουν στον αέρα και τους δρόμους. Μπορεί σε πρώτη φάση να μην είναι εφικτή η δημιουργία μεγάλων επιβατηγών αυτόνομων πλοίων αλλά μπορούν να κατασκευαστούν μη επανδρωμένα εμπορικά, αλιευτικά και ερευνητικά σκάφη καθώς και φέρι μποτ που θα εκτελούν μικρής απόστασης δρομολόγια.

Μάλιστα τέτοια σκάφη έχουν ήδη κάνει την εμφάνιση τους σε πόλεις που τις διασχίζουν ποτάμια και κανάλια. Όπως είναι αναμενόμενο η κριτική που ασκείται για την λειτουργία αυτόνομων πλοίων είναι ότι θα δημιουργήσει μεγάλα ποσοστά ανεργίας στους ναυτικούς και σε άλλα επαγγέλματα και κλάδους που σχετίζονται με την θαλάσσια εμπορική δραστηριότητα.

Εννοείται ότι η εκείνη που ασχολείται με μεγαλύτερο ζήλο στην κατασκευή μη επανδρωμένων θαλάσσιων οχημάτων είναι η στρατιωτική βιομηχανία και έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνιση τους τα πρώτα αυτόνομα πολεμικά σκάφη.

Πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *