Πάτρα: Σύγχρονη μαρίνα στο παλιό λιμάνι – Η πρόταση του αρχιτέκτονα-ναυπηγού Ηλία Θεοδωρόπουλου

Ένας συμπολίτης αρχιτέκτονας μηχανικός και μηχανολόγος μηχανικός, ο Ηλίας Θεοδωρόπουλος, που έχει ειδικευθεί στην αρχιτεκτονική ναυπηγική καταθέτει στην «Π» την πρότασή του για το παραλιακό-θαλάσσιο μέτωπο και την αξιοποίησή του

Χρήστος Βεργανελάκης

Ενας διακεκριμένος επιστήμονας, με μια πραγματικά σπάνια, για τα ελληνικά δεδομένα, ειδικότητα και ειδίκευση, αυτή του αρχιτέκτονα-ναυπηγού, ανοίγει στην «Π» τα χαρτιά του και την καρδιά του. Για το παραλιακό-θαλάσσιο μέτωπο και την αξιοποίησή του.

Και μιλάει με «ονόματα και διευθύνσεις», με χειροπιαστά στοιχεία, πρακτικά, καθαρά. Δεν αναλώνεται σε θεωρίες…

Ο Ηλίας Θεοδωρόπουλος είναι αρχιτέκτων μηχανικός και μηχανολόγος μηχανικός. Κατ’ ουσία, έχει ειδικευθεί στην αρχιτεκτονική ναυπηγική, κομμάτι που στην Ελλάδα είναι πολύ ιδιαίτερο, γι’ αυτό και έχει άποψη για το θέμα! Είναι μέλος του The World Association for Waterborne Transport Infrastructure

Τη συγκεκριμένη μελέτη-πρόταση είχε ξεκινήσει να την «χτίζει» ο κ. Θεοδωρόπουλος εδώ και μερικά χρόνια, μετά από παρότρυνση μεγάλου ενεργειακού ομίλου. Ομως, η πρόταση, καθώς και κάθε περαιτέρω παρέμβαση στο παραλιακό μέτωπο της Πάτρας, έμειναν στη μέση. Πάγωσαν…

«Μ’ ενοχλεί όταν ακούω σουρεαλιστικά και φαραωνικά πλάνα από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν ακριβώς την ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου τομέα. Η θάλασσα έχει άλλους κανόνες και προδιαγραφές, άλλη συμπεριφορά, δεν είναι κάτι κοινό… Νομίζω, χωρίς καμία διάθεση να θίξω ή να προσβάλω οποιονδήποτε, ότι δεν υπάρχει επιτελείο εξειδικευμένων επιστημόνων που να γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να γίνει στο παραλιακό μέτωπο».

Και ποια είναι η βαθύτερη αφορμή που υποκίνησε και υποκινεί τον κ. Θεοδωρόπουλο ν’ ασχολείται μ’ αυτό το θέμα; Το εξομολογείται ο ίδιος: «Η Αχαΐα δυστυχώς δεν έχει σχεδόν τίποτα να προσφέρει από ευρύτερης τουριστικής άποψης. Είναι θαμμένη, και λυπάμαι που το λέω. Δεν έχουμε κάτι να μας χαρακτηρίζει. Η μόνη μας ελπίδα να αλλάξει άρδην το σκηνικό και να κερδίζει μίνιμουμ 2-3 εκατομμύρια τον χρόνο η Αχαΐα είναι η ανάπτυξη του παλιού λιμανιού της Πάτρας. Είναι ένας χώρος χρυσάφι. Θα δουλέψουν πολλά επαγγέλματα. Γι’ αυτό επιμένω. Κάτι πρέπει να παρουσιάσουμε. Το έχουμε, αλλά δεν το παρουσιάζουμε, δεν το εκμεταλλευόμαστε. Ξεφυτρώνουν γύρω-γύρω μαρίνες κι εμείς κοιμόμαστε τον ύπνο του δικαίου. Τη Νότια Λιμενολεκάνη μπορούμε να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο. Εκεί, για μένα, είναι η ουσία της υπόθεσης. Εχουμε τη θάλασσα μέσα στα πόδια μας, ας την αξιοποιήσουμε. Η Ευρώπη διψάει, παρακαλάει για θέσεις ελλιμενισμού. Γιατί μένουμε απαθείς; Η Πάτρα μπορεί να γίνει κόμβος της κεντρικής Μεσόγειου για τον θαλάσσιο τουρισμό».

Πάμε στα βασικά θέματα της συζήτησής μας με τον κ. Θεοδωρόπουλο:

-«Πέρασαν 148 χρόνια από την άφιξη του διευθυντή λιμενικών έργων της Μασσαλίας, μηχανικού Πασκάλ, ο οποίος μελέτησε το λιμάνι της πόλης μας, μετά από πρόσκληση της τότε Δημοτικής αρχής. Με λύπη κανείς διαπιστώνει ότι ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει από τότε.

Τα τελευταία χρόνια δε μέχρι και την τρέχουσα περίοδο, οι δημότες της Πάτρας παρακολουθούμε διαγωνισμούς για το θαλάσσιο μέτωπο, χωρίς όρια και με ελλιπείς προδιαγραφές, παρακολουθούμε δηλαδή -εκόντες άκοντες- σωρεία φαραωνικών ιδεών σε μακέτες, χωρίς στόχο και δίχως όραμα. Περιττή φλυαρία λοιπόν».

-«Χώρες όπως η Γαλλία με το 1/3 των ακτογραμμών της χώρας μας διαθέτει 226.000 θέσεις ελλιμενισμού, η δε Ιταλία με το μισό ακτογραμμής έχει 130. 000 θέσεις. Την ίδια στιγμή η Ελλάδα, δυστυχώς, διαθέτει μόνο 9.000 θέσεις, τη στιγμή μάλιστα που η ζήτηση για μόνιμες θέσεις ελλιμενισμού από το εξωτερικό βαίνει συνεχώς αυξανόμενη.

Σύμφωνα με τον Oscar Siches, διευθυντή και συνιδιοκτήτη της μαρίνας Pantalan del Mediterraneo στη Μαγιόρκα και μέλος του ICOMIA Marinas Group, στη Βαρκελώνη για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της τοπικής οικονομίας».

-«Το σημαντικότερο πλεονέκτημα της περιοχής μας είναι ότι η Πάτρα βρίσκεται στην είσοδο του Κορινθιακού και είναι ο μόνος δρόμος για το Αιγαίο (απόσταση 110 ναυτικών μιλίων από τον Σαρωνικό), αποτελεί δηλαδή την κεντρική είσοδο σκαφών αναψυχής από τη Δυτική Μεσόγειο και το μοναδικό λιμάνι καταφυγής και ανεφοδιασμού πριν την έξοδο προς τις θάλασσες του Ιονίου και της Αδριατικής. Επιπλέον δε μια μαρίνα σκαφών ενισχύεται σημαντικά όταν αποτελεί προέκταση μιας μεγάλης πόλης, όπως η δική μας, η οποία διαθέτει νοσοκομείο, αεροδρόμιο και ελπίζουμε εντός λίγων ετών γρήγορο τραίνο που θα συνδέει την μαρίνα με την πρωτεύουσα».

-«Σύμφωνα με μελέτη που έχω εκπονήσει και η οποία βρίσκεται στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου, θα πρέπει να μετατραπεί η λιμενολεκάνη μεταξύ Γούναρη και Αγίου Νικολάου, με διαθέσιμο θαλάσσιο χώρο που αγγίζει τα 170.000 τ.μ., σε σύγχρονη μαρίνα 4ης γενιάς, δυναμικής 1.000 θέσεων ελλιμενισμού, με δυνατότητα φιλοξενίας superyachts, yachts, cruisers, motorsailers, sailing yachts και catamarans. Η λιμενολεκάνη αυτή θα απομονωθεί από τις υπόλοιπες δυο με μια αλυσίδα πλωτών κυματοθραυστών, που θα συνδέουν τον μόλο της Αγ Νικόλαου με τον παλιό κυματοθραύστη».

-«Ως προς τη χερσαία υποστήριξη της μαρίνας, δηλαδή έκταση περίπου 40.000 τ.μ., ο σχεδιασμός πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής:

Πέντε οικοδομικά τετράγωνα, με μονόδρομους για καλύτερη ροή της κυκλοφορίας και τρεις πύλες εξόδου, που θα είναι οι οδοί Γούναρη και Ερμού και η διέξοδος προς βόρειο λιμένα. Επιπλέον θα πρέπει να προβλεφθεί χώρος στάθμευσης 150 θέσεων τουλάχιστον στον προβλήτα της Γούναρη, ιδανικά στο 3οροφο παλιό κτίριο του Λιμενικού Ταμείου. Τα κτίρια εντός του λιμένα δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τους δυο ορόφους με κεραμοσκεπές, δομημένα στην τεχνοτροπία του Ιονίου. Στα οικοδομικά τετράγωνα θα μοιραστούν, πλέον των καταστημάτων ενδιαίτησης, διασκέδασης, πώλησης ειδών ναυτιλίας και σούπερ μάρκετ, μια αίθουσα για τον Ερυθρό Σταυρό, παιδότοποι, WC για το κοινό, αίθουσα πλυντηρίων για τους ιστιοπλόους, πύργος ελέγχου και τα γραφεία της μαρίνας. Ολα τα πεζοδρόμια πρέπει να είναι ικανά για να φιλοξενούν ποδηλάτες, πέργκολες θα ενώνουν το ένα οικοδομικό τετράγωνο με το άλλο για προστασία των πεζών από τον ήλιο, ενώ η παρουσία πράσινου πρέπει να είναι έντονη».

-«Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί και ο παράπλευρα ωφέλιμος στόχος της απόλαυσης του χώρου από τους δημότες της πόλης μας, αλλά και της προσέλκυσης επισκεπτών από την ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας και αλλού. Αυτονόητο είναι ότι ένα μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη και ωρίμανση της μαρίνας θα παίξει ο Ιστιοπλοϊκός Ομιλος Πατρών, με την πλούσια εμπειρία που διαθέτει στην οργάνωση θαλασσίων δράσεων».

Πηγή

Πρόσφατα

Στην Αίγινα και μετά το καλοκαίρι: Όλοι οι λόγοι που την κάνουν έναν ιδανικό χειμερινό προορισμό

Αρχαίοι ναοί, μεσαιωνικά κάστρα, βυζαντινά μοναστήρια και ξωκλήσια, Καποδιστριακά και Αρχοντικά κτίρια, αλλά και κατοικίες μιας μεγάλης παρέας καλλιτεχνών του περασμένου και αυτού του αιώνα. Από τον Οκτώβριο μέχρι και

Νέα σύνθεση Δ.Σ. για την Ένωση Μαρινών Ελλάδας

Ολοκληρώθηκαν την Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2021 οι αρχαιρεσίες της Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή 7 μελών στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης. Πρόεδρος παραμένει ο κ. Σταύρος

Στη 2η θέση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος TECHNO 293 ο Μελέτης Καλπογιαννάκης

Πολύ καλή εμφάνιση πραγματοποιεί ο Μελέτης Καλπογιαννάκης στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της κατηγορίας TECHNO 293 που διεξάγεται στη λίμνη Γκάρντα της Ιταλίας. Στα Youth boys έχουν γίνει 4 ιστιοδρομίες και ο

μοιρασου το αρθρο

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *