Ο Αναστάσιος Κωνσταντάρος μας μιλά για το Aegean Yachting Festival, αλλά και το μέλλον του κλάδου την επομένη της πανδημίας

Σε μία περίοδο δύσκολη για τον θαλάσσιο τουρισμό το Aegean Yachting Festival δεν ήταν απλώς το πρώτο τέτοιου είδους φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε στο νησί της Ρόδου, αλλά και το μόνο τέτοιο event που παραγματοποιήθηκε με επιτυχία την εποχή της πανδημίας στη χώρα μας, γεμίζοντάς μας ελπίδα ότι παρά τις δυσκολίες η ζωή κινείται και κινείται με ασφάλεια.

Ο Αναστάσιος Κωνσταντάρος, CEO της διοργανώτριας εταιρείας Boats Advisor – Hub & Events, μας μίλησε τόσο για την έκθεση αυτή και τη σημασία της για το πανέμορφο νησί των Δωδεκανήσων, όσο και για το μέλλον του yachting και τη σχέση του Έλληνα με αυτόν τον τρόπο διακοπών. Πόσο ανεπτυγμένη είναι η σχέση του με το σκάφος και ποιές οι προβλέψεις για τον κλάδο για τη νέα χρονιά που μας έρχεται;

Κύριε Κωνσταντάρε, παρά τις δυσκολίες της εποχής καταφέρατε και φέρατε εις πέρας ένα πολύ σημαντικό γεγονός στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού, το Aegean Yachting Festival που πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά στο νησί της Ρόδου. Θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια καταρχήν για την έκθεση αυτή, αλλά και για τη σημασία της επιλογής της Ρόδου ως τόπου διεξαγωγής.

Καταρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους φορείς που συνεργάστηκαν μαζί μας αρμονικά, στήριξαν την προσπάθεια αυτή (Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ΕΟΤ, ΠΝΑΙ, Δήμο Ρόδου, Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, ΔΟΠΑΡ, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου) και συμμερίστηκαν το όραμά μας να επαναφέρουμε δυναμικά αλλά και να προωθήσουμε τον θαλάσσιο τουρισμό και το yachting ειδικότερα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, στην Ρόδο μας, εν μέσω μιας πρωτοφανούς πανδημίας και έντονων γεωπολιτικών εξελίξεων στην περιοχή μας, μέσω του Aegean Yachting Festival.

Να ευχαριστήσω επίσης τους χορηγούς μας, τους εκθέτες, τους ιδιοκτήτες σκαφών, τους εθελοντές, τους Φίλους Ιστορικών Οχημάτων Ρόδου, το 4ο Σύστημα Ναυτοπροσκόπων Ρόδου, τον ΝΟΡ, την Φιλαρμονική του Δήμου Ρόδου, καθώς και τους πάνω από 5500 επισκέπτες, που αγκάλιασαν την προσπάθεια αυτή και έδωσαν όλο αυτό το χρώμα που το έκανε ξεχωριστό. Ο στόχος μας φέτος, δεν ήταν άλλος από το να στρέψει ο κόσμος το βλέμμα του προς τη θάλασσα, που σαφώς και επετεύχθη. Το κοινό είχε την δυνατότητα για πρώτη χρονιά να επισκεφθεί σκάφη, να ενημερωθεί για δυνατότητες ναύλωσης, για προϊόντα και υπηρεσίες.

Να είστε βέβαιοι πως σε φυσιολογικές συνθήκες, χωρίς υγειονομικά πρωτόκολλα που στραγγαλίζουν κάθε τέτοια δράση, το φεστιβάλ αυτό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο και σίγουρα πιο διεθνές, πράγμα που αναμένουμε να συμβεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, του χρόνου στο 2ο Aegean Yachting Festival που θα πραγματοποιηθεί 22-24 Οκτωβρίου του 2021. Η Ρόδος αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα brand παγκοσμίως, το Αιγαίο και τα νησιά του το ίδιο. Καλούμαστε λοιπόν να τα επανατοποθετήσουμε στον χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού όπως εμείς θέλουμε, ξέρουμε, μπορούμε και τους αξίζει.

Στη χώρα μας δυστυχώς το yachting προβάλλεται ως κάτι που είναι για λίγους. Δεδομένου αυτού πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να αναμείξει κανείς τις τοπικές κοινωνίες σε ένα τέτοιο event;

Πρωτίστως πρέπει να επενδύσουμε στο να ενημερώσουμε το εγχώριο κοινό, καθώς αποτελεί τον κύριο πρεσβευτή του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Δυστυχώς, όπως αναφέρατε, συγχέουμε τον όρο yachting με την αγορά των super- ή megayachts εδώ στην χώρα μας, γεγονός που οδηγεί τον γενικό πληθυσμό στο συμπέρασμα πως αποτελεί κάτι άπιαστο. Ήρθε η ώρα λοιπόν να επαναπροσδιορίσουμε τον όρο yachting και να ενημερώσουμε το κοινό για τις δυνατότητες που του δίνονται με βάση τα πραγματικά δεδομένα και αυτό ακριβώς επιτυγχάνεται με το να είναι τέτοιου είδους εκδηλώσεις ανοικτές στο κοινό πέραν των επαγγελματιών του χώρου, καθώς το πελατολόγιο μας είναι εκεί έξω ανάμεσα στους επισκέπτες αυτούς.

Τί θα λέγατε ότι είναι αυτό που κερδίζει ο απλός επισκέπτης που θα έρθει να δεί από κοντά μία έκθεση σκαφών;

Τα οφέλη μιας επίσκεψης σε μια έκθεση σκαφών είναι πολλαπλά. Το κοινό πρώτα απ’ όλα ενημερώνεται για τα παραπάνω και αποκτά εικόνα της πραγματικής αγοράς, των υπηρεσιών, των σκαφών, των επιχειρηματικών ευκαιριών και των θέσεων εργασίας στον συγκεκριμένο κλάδο της αγοράς. Είμαστε μια χώρα που συνδέεται άρρηκτα με την θάλασσα, πάραυτα η ναυτική κουλτούρα της χώρας μας έχει χαθεί στο πέρασμα των χρόνων και εν τέλει οι επισκέπτες της χώρας μας από το εξωτερικό απολαμβάνουν περισσότερο και πιο ουσιαστικά την χώρα μας από εμάς που διαμένουμε σ’ αυτήν.

Θεωρώ πως ανοίγοντας τα σκάφη, παρουσιάζοντας τις υπηρεσίες του κλάδου, ανοίγουμε την αγορά, ανοίγουμε τους ορίζοντες των νέων στο να επιλέξουν το εν λόγω μέσο για τις διακοπές τους καθώς και να ασχοληθούν με έναν κλάδο που μόνο κορεσμένος δεν είναι και να τον εμπλουτίσουν με νέες ιδέες και διάθεση.

Ποιες προοπτικές θα λέγατε ότι υπάρχουν να δούμε και στη χώρα μας να διοργανώνονται εκθέσεις αντάξιες αυτών του εξωτερικού;

Οι προοπτικές υπάρχουν, οι προϋποθέσεις και το περιβάλλον επίσης. Εκεί που υπολειπόμαστε έναντι αυτών του εξωτερικού είναι στο πόσο επαγγελματικά κάνουμε αυτό που κάνουμε, τι σχεδιασμό κάνουμε για το μέλλον καθώς και στο πόσο ανοιχτοί είναι οι επιχειρηματίες του κλάδου στο να το αγκαλιάσουν και να το νιώσουν ως κάτι δικό τους, ως μια ευκαιρία παρουσίας τους, υγιούς ανταγωνισμού και εξέλιξης τους.

Η αλλαγή ξεκινάει από μέσα μας και αν πρώτοι εμείς, επιχειρήσεις, τοπικές κοινωνίες, φορείς δεν αγκαλιάσουμε μια τέτοια διοργάνωση, τότε είμαστε καταδικασμένοι στο να κάνουμε προσπάθειες που δεν εξελίσσονται και δεν μεγαλώνουν στον χρόνο. Τα φεστιβάλ βοηθούν να προσελκύσουμε τουρισμό και όχι μόνο. Η βιομηχανία εκδηλώσεων είναι ένας δυναμικός και ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας με προφανή οφέλη για τον τουρισμό. Τα φεστιβάλ έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν την προσέλκυση επισκεπτών διευρύνοντας τα έσοδα της τοπικής οικονομίας, να παρέχουν έκθεση στα μέσα ενημέρωσης, να προωθήσουν την ανάπτυξη και να τονώσουν τις αναβαθμίσεις των υποδομών. Δεν τα αποκαλούν φεστιβάλ για το τίποτα.

Είναι κάτι το συναρπαστικό, μοναδικό και γεμάτο ζωή. Από τότε που ήμασταν παιδιά, όλοι θυμόμαστε τη χαρά και τον ενθουσιασμό των φεστιβάλ: τα πολύχρωμα ρούχα, τον πολύ κόσμο και την μουσική. Αν και οι καιροί έχουν αλλάξει, τα φεστιβάλ παραμένουν πηγή απόλαυσης για πολλούς.

Τα φεστιβάλ έχουν θετικό αντίκτυπο στην προσέλκυση τουρισμού, στην βελτίωση της εικόνας του τόπου και την υποστήριξη της τοπικής κοινότητας.

Η Ελλάδα δεν είναι ο ιδανικός προορισμός μόνο για διακοπές αναψυχής αλλά και για σημαντικά γεγονότα που προάγουν την επιχειρηματικότητα.

Πόσο φιλική θα λέγατε ότι είναι η Ελλάδα απέναντι στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού και του yachting; Ποιά είναι τα κυριότερα εμπόδια στην ανάπτυξή του;

Κάθε χρόνο αντιλαμβάνομαι πως μέσω των πρωτοβουλιών των επαγγελματιών του κλάδου, το yachting αναδεικνύεται όλο και περισσότερο και κάνει αισθητή την παρουσία του. Αρκεί αυτό; Κατά την προσωπική μου γνώμη όχι, καθώς ανέκαθεν πίστευα στην δύναμη της κοινής προσπάθειας. Προοπτικές εξέλιξης και ανάπτυξης υπάρχουν. Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού προβολής και σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης του yachting, είναι σήμερα εν μέσω της μεγαλύτερης κρίσης που έχει αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια, πιο εμφανής από ποτέ. Όλοι όσοι ασχολούμαστε με το yachting, γνωρίζουμε πως πρόκειται για τον κλάδο που θα ήταν λογικό, σε μια περίοδο υγειονομικής κρίσης, να αναδειχθεί περισσότερο από κάθε άλλον. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως αποτελεί μια συλλογική προσπάθεια και περισσότερο από ποτέ σήμερα, πρέπει τόσο οι αρμόδιοι φορείς του yachting, οι Δήμοι, οι Περιφέρειες αλλά και το κεντρικό κράτος να επενδύσουν στον θαλάσσιο τουρισμό και να δώσουν χώρο στους επαγγελματίες να σχεδιάσουν το μέλλον που τους αξίζει. Τι προτείνουμε λοιπόν;

  • Αναβάθμιση του προϊόντος του θαλάσσιου τουρισμού στην χώρα μέσα από την υλοποίηση ενός στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης, διαχείρισης και προβολής της χώρας ως προορισμού yachting. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας προς τον ιδιωτικό τομέα και συμβολή στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του προορισμού στις σύγχρονες εξελίξεις και στις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς. Εδραίωση της σύμπραξης των οργανισμών, συλλόγων, κυβέρνησης, περιφερειών, δήμων και των ιδιωτικών επιχειρήσεων του ευρύτερου κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού και να προαχθεί η περαιτέρω ανάπτυξη επιστημονικού/ερευνητικού έργου με σκοπό την τεκμηρίωση των θέσεων του κλάδου και τη διεύρυνση του φάσματος δραστηριότητάς του.
  • Αναβάθμιση της παρουσίας του προορισμού στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και ενιαία παρουσία σε στοχευμένες δράσεις σε εκθέσεις σχετικές με τον κλάδο, yacht shows, Reggatas, κτλ.
  • Διαμόρφωση και ανάπτυξη επικοινωνιακής στρατηγικής και πολιτικής με στόχο την ανάπτυξη της χώρας σε ανταγωνιστικό, θελκτικό και διαρκώς αναπτυσσόμενο προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
  • Την ανάλυση και διαχείριση των υφιστάμενων δομών και προβλημάτων με σκοπό την επίλυση και περαιτέρω ανάπτυξη.

Όλοι μπορούμε με ευκολία να συνάγουμε τα πολλαπλά και ποικίλα οφέλη που θα αποκόμιζε η χώρα μας από την άνθιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος και η παρούσα χρονική συνθήκη είναι αδιαμφισβήτητα η καταλληλότερη για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Η προηγούμενη σεζόν ήταν αναμφίβολα πολύ δύσκολη για όλους. Πόσο εύκολα πιστεύετε ότι θα μπορέσει να ανακάμψει το yachting; Ποιές οι προσδοκίες σας για την επόμενη χρονιά;

Για το 2021 οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη καθώς κανείς δεν γνωρίζει την εξέλιξη της πανδημίας αλλά και των ιατροφαρμακευτικών ερευνών για την αντιμετώπισή της. Αν υποθέσουμε πως θα βρεθεί κάποια θεραπεία έως τον Απρίλιο, θεωρώ πως θα επανέλθουμε σχετικά γρήγορα ειδικά στο κομμάτι του yachting στο 80-90% του 2019, για το 2021. Αν όχι πολύ φοβάμαι πως η επόμενη χρονιά θα είναι ελαφρώς βελτιωμένη σε σχέση με το 2020 αλλά επ’ ουδενί δεν θα αγγίζει τα επίπεδα του παρελθόντος, οπότε θα κινηθούμε υπολογίζω γύρω στο 40-45% του 2019, με όσα αυτό συνεπάγεται για την αγορά.

Τελικά είναι προσιτός τρόπος διακοπών για τη μέση ελληνική οικογένεια;

Μ ’αρέσει να μιλάω με πραγματικά δεδομένα οπότε παραθέτω ένα παράδειγμα που αποδεικνύει το ακριβώς αντίθετο απ’ αυτό που επικρατεί στο ευρύτερο κοινό και δείχνει πόσο προσιτό είναι για την μέση ελληνική οικογένεια.

Η ναύλωση ενός ιστιοπλοϊκού σκάφους για μια εβδομάδα για 8 άτομα συμπεριλαμβανομένου επαγγελματία skipper μπορεί να ξεκινήσει απ’ το ποσό των 3200€ (400€ το άτομο) πχ. από Άλιμο για Κύθνο-Σύρο-Μύκονο-Κέα και επιστροφή.

Ενδεικτικά το κόστος για το ίδιο δρομολόγιο με τον παραδοσιακό τρόπο θα ήταν με το πλοίο της γραμμής (100€/άτομο) και διανυκτέρευση σε χαμηλής κατηγορίας ενοικιαζόμενο δωμάτιο(6 βράδια 50€/άτομο=300€), καταλήγοντας πως το κόστος του παραδοσιακού τρόπου διακοπών, αν όχι μεγαλύτερο, είναι το ίδιο με το να ενοικιάσω με την παρέα μου ή την οικογένεια μου, ένα σκάφος αναψυχής.

Η μεγάλη διαφορά έγκειται στο γεγονός πως μόλις επιβιβαστώ στο σκάφος οι διακοπές ξεκινούν χωρίς συνωστισμό στο πλοίο, χωρίς άγχος για την επιβίβαση, χωρίς να πρέπει να σκεφτώ πως θα φτάσω στο δωμάτιο που έκλεισα, στην παραλία που θέλω, στο νησί που επέλεξα κτλ. Η ευελιξία και η αίσθηση ελευθερίας που θα βιώσετε αυτές τις ημέρες, θα είναι κάτι το μοναδικό και το εφαλτήριο για να επιλέγετε τον συγκεκριμένο τρόπο διακοπών στο μέλλον.

Το παράδειγμα αυτό το φέρνω για να δείξω στο ευρύ κοινό πως πρόκειται για κάτι που απλά δεν γνωρίζουμε και το απορρίπτουμε εξαρχής, βασιζόμενοι σε κάτι που έχει καλλιεργηθεί χρόνια, λόγω της λάθος προώθησης που γίνεται στο συγκεκριμένο προϊόν και αποτελεί κυρίως ευθύνη δική μας, των επαγγελματιών του κλάδου.

Τί θα συμβουλεύατε αυτούς που πιθανόν να σκέφτονται αυτό το είδος διακοπών για του χρόνου;

Αν τα παραπάνω δεν σας έχουν ακόμη πείσει να δώσετε μια ευκαιρία στον συγκεκριμένο τρόπο διακοπών, θα παρότρυνα αυτούς που περνάει από το μυαλό τους να το δοκιμάσουν στις επόμενες διακοπές τους, να δοκιμάσουν έστω για αρχή μια ημερήσια απόδραση σε έναν κοντινό προορισμό, ή ακόμη καλύτερα ένα διήμερο σε ένα κοντινό νησί για να βιώσετε την απόλυτη ελευθερία, να απολαύσετε τα καταγάλανα νερά, το μαγικό ηλιοβασίλεμα, το υπέροχο ξημέρωμα και την εμπειρία της διανυκτέρευσης πάνω σε ένα σκάφος. Είμαι βέβαιος πως μετά από αυτό, δεν θα μπορείτε να σκεφτείτε καλύτερο τρόπο διακοπών.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *