Θαλάσσιος τουρισμός: Καταστροφή η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν φορείς και ενώσεις που δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό

Καταστροφικές κρίνονται οι επιπτώσεις στις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα στον κλάδο επαγγελματικών τουριστικών σκαφών. Οπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση «Καταστροφικές κρίνονται οι επιπτώσεις στις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα στον κλάδο επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, που έχει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία εκδόθηκε στις 7/2/2020 (Αριθμ. Α1018 – ΦΕΚ Β’ 361), με τον τίτλο «Εξειδίκευση και απόδειξη της πλήρωσης του κριτηρίου της χρήσης και εκμετάλλευσης στις εκμισθώσεις επαγγελματικών πλοίων αναψυχής».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσαν ομόφωνα η Ενωση Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού, η Πανελλήνια Ενωση Αξιωματικών & Κατώτερων Πληρωμάτων Επαγγελματικών & Ιδιωτικών Θαλαμηγών Σκαφών, ο κύριος προβληματισμός των επαγγελματιών είναι ότι, η αναφερόμενη υπουργική απόφαση, με το πρόσχημα της «καταπολέμησης» της φοροδιαφυγής και της «άρσης των στρεβλώσεων» του ανταγωνισμού, θα είναι καταστροφική.

Οι Ενώσεις και οι φορείς αριθμούν μια σειρά παραγόντων, που όπως επισημαίνουν, δεν έχει λάβει υπόψη της η κυβέρνηση. Αυτές είναι:

– η πολυνησιακή γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα, που μοναδικά έχει η Ελλάδα, η οποία είναι το ακραίο σύνορο της Ευρώπης, ανάμεσα σε Τουρκία, Αλβανία & Μαυροβούνιο, που έχουν μηδενικό ΦΠΑ και



-το γεγονός ότι ήδη έχουμε ξεπεράσει το 60% των κρατήσεων της τρέχουσας περιόδου, προχώρησε στην πραγματικότητα στον διπλασιασμό του συντελεστή του ΦΠΑ στις εκμισθώσεις των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, καταργώντας ουσιαστικά το 50% της απαλλαγής που είχε ο κλάδος, χωρίς μάλιστα καμία προηγούμενη ενημέρωση ή διαβούλευση με  όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Αύξηση συντελεστή του ΦΠΑ

Βάσει της ίδιας ανακοίνωσης, η αύξηση του συντελεστή του Φ.Π.Α. στις μισθώσεις, σε συνδυασμό

  • με την επιβολή ΦΠΑ στις αγορές των επαγγελματικών σκαφών και την αγορά εξοπλισμού,
  • την αύξηση κατά 50%, που επέβαλε η Κυβέρνηση στους συντελεστές κλίμακας του φόρου πλοίων, όπου στα μικρά σκάφη η αύξηση ξεπερνά το 1.500% (Ν. 4646/12-12-2019),
  • την αδυναμία απαίτησης από τους πελάτες-μισθωτές (που είναι πλέον του 95% αλλοδαποί), οι οποίοι έχουν ήδη κάνει κράτηση, του κατά 50% προσαυξημένου ΦΠΑ,
  • τον αυξανόμενο αριθμό ακυρώσεων κρατήσεων, λόγω του κορωναϊού,
  • την ραγδαία πτώση των κρατήσεων λόγω του μεταναστευτικού – προσφυγικού, κυρίως για τα σκάφη που δραστηριοποιούνται στο Ανατολικό Αιγαίο (η πρεσβεία των ΗΠΑ ήδη εξέδωσε οδηγία, συστήνοντας στους Αμερικανούς να μην ταξιδεύουν στο Αιγαίο), και
  • την έλλειψη των θέσεων ελλιμενισμού και τη διεύρυνση του προβλήματος, με τις παραχωρήσεις των μαρινών Αλίμου και Αγίου Κοσμά,

θα έχει σαν βέβαιο αποτέλεσμα:

  • να αυξηθεί η φοροδιαφυγή, καθώς η εμπειρία έχει αποδείξει ότι, όπου αυξάνουν οι φόροι, μειώνονται τα έσοδα από αυτούς,
  • να αυξηθεί σημαντικά το κόστος των ναυλώσεων, με αποτέλεσμα να καταστούμε μη ανταγωνιστικοί (ο υψηλότερος συντελεστής ΦΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, ανταγωνιζόμενος τον μηδενικό ΦΠΑ σε Τουρκία – Αλβανία και Μαυροβούνιο),
  • να φύγουν σκάφη για τις νέες μαρίνες της Αλβανίας, με 3.500 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού,
  • να χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας πληρωμάτων, λόγω φυγής των σκαφών ή αλλαγής σημαίας και να μειωθούν δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ και άλλα ταμεία,
  • να χαθεί η «πρεσβευτική παρουσία» της Ελληνικής σημαίας στα ακριτικά μας νησιά (Αγαθονήσι, Καστελλόριζο , Γαύδος, και άλλα),
  • να απωλεσθούν οι δραστηριότητες των ναυπηγο-επισκευασκευαστικών βάσεων – ιδίως του Περάματος – που καλύπτουν τις κατασκευές, επισκευές και συντηρήσεις σκαφών,
  • να επηρεαστούν αρνητικά περίπου 120 παραπλήσια και υποστηρικτικά επαγγέλματα, που απασχολούν επιπροσθέτως πολλές χιλιάδες εργαζομένους,
  • να απωλεσθεί η εισαγωγή «συναλλάγματος», που εισπράττεται από τις ναυλώσεις και συνεισφέρει στο ισοζύγιο πληρωμών,
  • να μειωθούν δραματικά τα έσοδα από τις δαπάνες, που κάνουν οι ναυλωτές των σκαφών και τα χρήματα που ξοδεύουν στη Χώρα, και
  • να μειωθεί δραματικά η οικονομική συνεισφορά των σκαφών σε συγκεκριμένες Περιφέρειες, όπου ήδη ελλιμενίζονται σε τουριστικούς λιμένες και μαρίνες.

Κατά την εκτίμηση των επαγγελματιών και των φορέων τους,  αλλά και σύμφωνα με διάφορες μελέτες, ο κλάδος περιλαμβάνει 5.600 σκάφη με Ελληνική επαγγελματική άδεια, απασχολεί περισσότερους από 4.500 Έλληνες ναυτικούς (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και κατώτερα πληρώματα), επηρεάζει περισσότερα από 120 επαγγέλματα και υπολογίζεται ότι συνεισφέρει το 1,9% στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας.

Πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *