Η Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου μιλά στο Ενάλιον

Η συγγραφεύς – ερευνήτρια Ναυτικής Ιστορίας Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου μιλά στο Ενάλιον για την ξεχωριστή ναυτική μας ιστορία, ενώ δίνει τη δική της άποψη για το πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί η σχέση μας με τη θάλασσα

Η Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε ψυχολογία, ετυμολογία και ιστορία. Είναι συγγραφεύς – ερευνήτρια Ναυτικής Ιστορίας (πρώην ναυτικός Ε.Ν.) με εξειδίκευση σε θέματα και μελέτες που αφορούν τη ναυτιλία στην αρχαία Ελλάδα (εμπορικό / πολεμικό ναυτικό, στρατηγική, τακτική σχεδίαση και ανάλυση ναυτικών επιχειρήσεων, ναυτική τεχνολογία και ναυπηγική). Έχει αναπτύξει αξιόλογη συγγραφική δραστηριότητα, εκδίδοντας βιβλία και δημοσιεύοντας περισσότερα από 200 άρθρα-μελέτες, μονογραφίες και αναλύσεις σε περιοδικά του ειδικού Τύπου, σε πανεπιστημιακά περιοδικά (Archaeology and Sience, Institute of Archaeology, Belgrade), καθώς και σε περιοδικά που εκδίδουν ειδικευμένοι φορείς όπως το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ).

Έχει μετάσχει σε ελληνικά και ξένα ντοκυμαντέρ, ημερίδες, διαλέξεις και συνέδρια (μεταξύ άλλων στη Σχολή Διοικήσεως Επιτελών του Πολεμικού Ναυτικού (ΣΔΕΠΝ), στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ), στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού (ΥΙΝ), στη Σχολή Διαβιβάσεων (ΣΔΒ) του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ), καθώς και στο Πανεπιστήμιο PULTUSK (Academy of Humanities της Πολωνίας). Έχει τιμηθεί κατά καιρούς με βραβεία και επαίνους για την έρευνά της στη Ναυτική Ιστορία.

Το νέο βιβλιο της Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου με τίτλο: «Η ζωή στα ελληνικά υποβρύχια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις HISTORICAL QUEST

Είναι δημιουργός και διαχειρίστρια του ιστολογίου Περί Αλός www.perialos.blogspot.gr, ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.), του Ελληνικού Συνδέσμου Υποβρυχίων (ΕΛΛ.Σ.Υ/Β) και του Συλλόγου Ιστορικών Μελετών «Κορύβαντες». Είναι παντρεμένη με τον δημοσιογράφο και αμυντικό αναλυτή Ιωάννη Σ. Θεοδωράτο, με τον οποίο έχουν αποκτήσει μία κόρη, την Κασσάνδρα.

Αφορμή για να τη γνωρίσουμε καλύτερα το νέο της βιβλίο που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις HISTORICAL QUEST, ένα μοναδικό και σπάνιο στο είδος του βιβλίο με τίτλο: «Η ζωή στα ελληνικά υποβρύχια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» μέσα από το οποίο αναδεικνύει άγνωστα, εν πολλοίς, περιστατικά και πληροφορίες που θα γοητεύσουν τον αναγνώστη.

Η ίδια δήλωσε ότι σε πολλά σημεία κατά τη συγγραφή ένιωθε τη καρδιά να σφίγγει καθώς μετέφερε λεπτομέρειες από την αγωνία, τον πόνο και το καρδιοχτύπι των ανθρώπων που πολεμούσαν τον εχθρό μέσα από τους «χαλύβδινους θηρευτές»

Το Περί Αλός είναι ένα ιδιαίτερο blog που φιλοξενεί σκέψεις και μελέτες που πηγάζουν από την ρήση “Μέγα το της θαλάσσης κράτος”. Πότε και πώς δημιουργήθηκε;

Το Περί Αλός δημιουργήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2011 με σκοπό να συγκεντρώσω και να προβάλλω μελέτες, τόσο δικές μου όσο και συναδέλφων, όπως και σκέψεις μου οι οποίες αφορούν την θάλασσα και πηγάζουν από την ρήση: «ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ».

Παρά τις, κατά καιρούς, εξειδικευμένες αναρτήσεις, αγαπήθηκε πολύ και κάθε μέρα αποκτούσε όλο και περισσότερους φίλους δημιουργώντας έτσι μια μεγάλη θαλασσινή παρέα. Σε όλη αυτή τη πορεία δεν ξεχνώ τους αναγνώστες, τους συναδέλφους ιστολόγους και φυσικά τους φίλους που τόσο το υποστήριξαν και το αγκάλιασαν.

Η ιστορία είναι ένας απίστευτα περίπλοκος και πλούσιος χώρος μελέτης. Τί ξεχωριστό μπορούμε να βρούμε στην ναυτική ιστορία;

Εμείς οι Έλληνες είμαστε ένα ναυτικό έθνος και η ιστορία μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την θάλασσα. Η ναυτική γεωγραφία των περιοχών-πατρίδων των Ελλήνων προσδιόρισε και την εμπλοκή τους με τη ναυτική ιστορία. Στη ναυτική ιστορία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μπορεί να ανακαλύψει κανείς υπέροχες πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας σε πολλά επίπεδα και τομείς. Ιστορίες έχουν καταγραφεί για τη χρήση της θάλασσας σε οικονομικές και κοινωνικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα για τις απαρχές και την εξέλιξη του θαλάσσιου εμπορίου, την ανάπτυξη ναυτιλιακών χαρτών, τη αλιεία, την ναυπηγική τέχνη και επιστήμη κλπ. Επίσης για τη χρήση της θάλασσας στην ανάπτυξη ισχύος, για τα υποθαλάσσια ενεργειακά αποθέματα, τους γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς, τις πολεμικές συγκρούσεις, αλλά και τη χρήση του θαλασσίου στοιχείου ως παγκόσμιου αγωγού διασύνδεσης για την προώθηση της επιστήμης, της τέχνης και των διεθνών σχέσεων.

Από την μελέτη σας πάνω στην ελληνική ναυτική ιστορία, ποιά είναι τα ξεχωριστά, μοναδικά χαρακτηριστικά των Ελλήνων, θετικά και αρνητικά;

Θα έλεγα πως εμείς οι Έλληνες έχουμε την ικανότητα να εκφράζουμε με ισορροπία και τις δύο όψεις του νομίσματος. Είμαστε θαλασσινός λαός και ίσως οι πιο σημαντικές και ένδοξες ιστορικές δράσεις μας έλαβαν χώρα στο υγρό στοιχείο. Ωστόσο ας μην λησμονούμε πως υπήρξαν άνδρες και γυναίκες που προσέφεραν με τη γενναιότητά τους, το πολυμήχανο και πρωτοποριακό πνεύμα τους, τη δίψα για έρευνα και αναζήτηση, το πάθος τους για την ελευθερία, ακόμη και την ίδια τη ζωή τους. Σε αντίθεση υπήρξαν κι εκείνοι που αναζητούσαν το ατομικό κέρδος ή την πρόσκαιρη διάκριση με όποιο κόστος, την προσωπική ανάδειξη εις βάρος άλλων ή τη διάσπαση μιας ομάδας προκειμένου ένα άτομο να ευνοηθεί. Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι αρκετοί, κατά καιρούς, ήρωες που διακρίθηκαν για τις πράξεις τους επέδειξαν ταυτόχρονα και μια άλλη πλευρά τους, πιο σκοτεινή ή λιγότερο φωτεινή. Γι’ αυτό και πολύ συχνά ταυτιζόμαστε με κάποια πρόσωπα από την ιστορία γιατί μαθαίνοντας και την άλλη πλευρά τους, μας φαίνονται περισσότερο οικεία. Αυτό που θα πρέπει να προσέχουμε είναι όταν αναπαραγάγουμε πρότυπα να μην υιοθετούμε τα σημεία εκείνα που υστερούν σε μία ιστορική προσωπικότητα, επειδή πιθανόν να εξυπηρετεί στο να καλύψει τα δικά μας ελαττώματα, αλλά να επιμείνουμε στο να αναπτύξουμε την προσωπικότητά μας όσο το δυνατό καλύτερα και ιδίως τα σημεία αυτής όπου υστερούμε.

Μέσα από τις σελίδες της ναυτικής ιστορίας μας ποιοί είναι οι 2 πιο σημαντικοί άθλοι της χώρας μας;

Κατά τη γνώμη μου η ανακάλυψη της τριήρους από τον Κορίνθιο Αμεινοκλή σε συνδυασμό με την νίκη στη ναυμαχία της Σαλαμίνας συνιστά το ένα από τα δύο πιο σημαντικά συμβάντα της ναυτικής ιστορίας των Ελλήνων που δικαίως μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως άθλος. Το δεύτερο αφορά στην εμπορική ναυτιλία και συνδέεται με το σήμερα καθώς με αφετηρία την Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή μέσα από πολέμους και πρωτοφανείς απώλειες ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος – το ένα εκ των δύο μερών της Θαλάσσιας Ισχύος – έφθασε στη σύγχρονη εποχή να κατέχει τα σκήπτρα σε παγκόσμιο επίπεδο. Μια μικρή χώρα, ένα μικρό έθνος κατόρθωσε να αναχαιτίσει την πιο μεγάλη αυτοκρατορία της εποχής του στην αρχαιότητα και σήμερα να κατέχει δεσπόζουσα θέση στα παγκόσμια ναυτιλιακά δρώμενα.

Ποιό πιστεύετε είναι ένα από τα παλαιότερα ναυτικά έθιμα που υπάρχουν ακόμα;

Πλείστα από τα αρχαιότερα ναυτικά έθιμα έχουν επιβιώσει στις μέρες μας. Επιλεκτικά αναφέρω την καθέλκυση και την ονοματοδοσία ενός πλοίου, το ναυτικό χαιρετισμό, τη τοποθέτηση νομίσματος στον πόδα του ιστού κατά τη ναυπήγηση ενός πλοίου, ακόμα και την αρχαία συνήθεια να ζωγραφίζονται οφθαλμοί, μάτια, στις πλώρες ενός πλοίου. Η τελευταία έχει επικρατήσει σε ορισμένες περιοχές και βλέπουμε, για παράδειγμα, ζωγραφιστά μάτια στα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη Luzzu της Μάλτας αλλά και στο γνωστό κρουαζιερόπλοιο AIDA Diva. Η ιστορία και η παράδοση είναι στοιχεία στενά συνδεδεμένα με την ψυχή και τον χαρακτήρα του Έλληνα ναυτικού γι’ αυτό και δεν πρέπει να τα αποκόπτουμε χάριν της τεχνολογίας ή του μοντερνισμού.

Τέλος ποιές είναι οι προτάσεις σας για να βελτιωθεί η σχέση του πολίτη με την θάλασσα στην ολότητα της;

Εκτιμώ πως όλα ξεκινούν από την παιδεία και την οικογένεια. Επί παραδείγματι, αν ανατρέξουμε σε αναγνωστικά του Δημοτικού Σχολείου του περασμένου αιώνα, θα δούμε πόσες σελίδες είναι αφιερωμένες στη θάλασσα και το ναυτικό επάγγελμα. Το παιδί έβλεπε ένα σκαρί ζωγραφισμένο και με τη φαντασία του ταξίδευε… Έβλεπε στον δρόμο ένα Πλοίαρχο με την στολή του Εμπορικού Ναυτικού ή έναν Αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού και τους αντιμετώπιζε με σεβασμό και θαυμασμό. Αν ο δεσμός με την θάλασσα εξασθενήσει, τα παιδιά δεν θα μπορούν να δουν, δεν θα διδάσκονται ή θα μάθουν ελάχιστα πράγματα σχετικά με τη θάλασσα και την ιστορία της. Συνεπώς αν δεν αποκτήσουν πρότυπα και δεν ασχοληθούν με την έρευνα σχετικά με το υγρό στοιχείο, τότε δυστυχώς θα απομείνουν με τα επίπλαστα ιδανικά του καναπέ και των απλοϊκών εικόνων που δεν βοηθούν στην εξέλιξη και που δεν προκαλούν ιδιαίτερο κόπο. Η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει πολλά αρκεί να την χρησιμοποιούμε με γνώση, να διατηρούμε ισχυρή τη σύνδεση με την ναυτική παράδοση και σαφώς με σύνεση. Περισσότερη σημασία πρέπει να δοθεί στη θαλάσσια δραστηριότητα -υποδομές και ομίλους πιστεύω έχουμε σε όλη την Ελλάδα- και αυτό πρωτίστως πρέπει να ξεκινήσει από την οικογένεια. Ίσως θα ήταν σκόπιμο να καθιερωθεί ειδικό μάθημα στα σχολεία σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες που να δίνει έμφαση στην πολύ-επίπεδη σχέση του ανθρώπου με τη θάλασσα.

Πρόσφατα

Εντυπωσιακές οι πρώτες εικόνες από το Πανελλήνιο του Ν.Ο. Π. Φαλήρου

Από τον ιστορικό Ν.Ο.Παλαιού Φαλήρου και το πανελλήνιο πρωτάθλημα 420 έγινε η επανεκκίνηση της ιστιοπλοΐας και κατ’ επέκταση του ελληνικού ερασιτεχνικού αθλητισμού. Οι 60 αθλητές και αθλήτριες, τηρώντας όλα τα

Το γιώτινγκ “πόλος έλξης” για επενδυτές για τη μαρίνα Καλαμαριάς

Εκ των πραγμάτων ήταν αναγκαία η παράταση έως τις 14 Ιουλίου στην προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Καλαμαριάς, καθώς υπήρξαν σχετικά αιτήματα από υποψήφιους επενδυτές για να προετοιμάσουν τους

μοιρασου το αρθρο

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *